Інформування про результати роботи Держфінмоніторингу за 9 місяців 2019 року

Державною службою фінансового моніторингу України як підрозділом фінансової розвідки України вживаються посилені заходи практичного характеру щодо протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення. Зокрема, за 9 місяців 2019 року Держфінмоніторингом підготовлено 641 матеріал (з них 383 узагальнених матеріалів та 258 додаткових узагальнених матеріалів), який направлено до:

органів прокуратури 82 матеріали (з них - 23 узагальнених матеріали та 59 додаткових узагальнених матеріалів);

Державної фіскальної служби України 152 матеріали (з них - 116 узагальнених матеріали та 36 додаткових узагальнених матеріалів);

органів внутрішніх справ 131 матеріал (з них - 115 узагальнених матеріалів та 16 додаткових узагальнених матеріалів);

Служби безпеки України 156 матеріалів (з них - 86 узагальнених матеріали та 70 додаткових узагальнених матеріалів);

Національного антикорупційного бюро України 114 матеріалів (з них - 37 узагальнених матеріалів та 77 додаткових узагальнених матеріалів);

Державного бюро розслідувань - 6 узагальнених матеріалів.

У вказаних матеріалах сума фінансових операцій, які можуть бути пов’язані з легалізацією коштів, та з учиненням іншого злочину, визначеного Кримінальним кодексом України, становить 81,1 млрд гривень.

Держфінмоніторингом приділяється особлива увага стосовно розслідування фактів відмивання коштів, одержаних від корупційних діянь, розкрадання та привласнення державних коштів та майна.

Так, за 9 місяців 2019 року Держфінмоніторингом направлено до правоохоронних органів 153 матеріали (42 узагальнених матеріали та 111 додаткових узагальнених матеріали), які пов’язані з підозрою у корупційних діяннях, зокрема до:

Національного антикорупційного бюро України 114 матеріалів (з них – 37 узагальнених матеріалів та 77 додаткових узагальнених матеріалів);

органів прокуратури України - 28 матеріалів (з них - 1 узагальнений матеріал та 27 додаткових узагальнених матеріалів);

Служби безпеки України - 7 матеріалів (з них - 3 узагальнених матеріали та 4 додаткових узагальнених матеріалів);

органів фіскальної служби України - 3 матеріали (з них - 1 узагальнений матеріал та 2 додаткових узагальнених матеріалів);

органів внутрішніх справ - 1 додатковий узагальнений матеріал.

У вказаних матеріалах сума фінансових операцій, які можуть бути пов’язані з легалізацією коштів, та з учиненням іншого злочину, визначеного Кримінальним кодексом України, становить 40,1 млрд гривень.

Відповідно до законодавства України, Держфінмоніторинг (як підрозділ фінансової розвідки) спільно із правоохоронними органами здійснює заходи, направлені на попередження та протидію фінансуванню терористичної діяльності, сепаратизму.

Так, за 9 місяців 2019 року Держфінмоніторингом направлено до правоохоронних органів 73 матеріали (з них - 29 узагальнених матеріалів та 44 додаткових узагальнених матеріалів) стосовно фінансових операцій осіб, які можуть бути пов’язані з фінансуванням тероризму, сепаратизму та/або проведених за участю осіб, які публічно закликають до насильницької зміни чи повалення конституційного ладу або зміни меж території або державного кордону України, в тому числі:

25 матеріалів (з них - 1 узагальнений матеріал та 24 додаткових узагальнених матеріалів), пов’язаних із здійсненням фінансових операцій фізичними особами, ідентифікаційні дані яких співпадають з ідентифікаційними даними осіб, включеними до Переліку осіб, пов’язаних з провадженням терористичної діяльності або щодо яких застосовано міжнародні санкції;

7 матеріалів (з них - 2 узагальнених матеріали та 5 додаткових узагальнених матеріалів), пов’язаних із здійсненням фінансових операцій особами, включеними в додатки до рішень Ради національної безпеки і оборони України (введених в дію Указами Президента України від 15.05.2017 №133/2017, від 21.06.2018 №176/2018 та від 19.03.2019 №82/2019);

9 матеріалів (з них - 9 узагальнених матеріалів), пов’язаних із підозрами у здійсненні фінансових операцій особами, причетними до діяльності міжнародного терористичного угрупування «Ісламська держава Іраку та Леванту» або інших екстремістських груп;

32 матеріали (з них - 17 узагальнених матеріалів та 15 додаткових узагальнених матеріалів), які пов’язані з підозрами у фінансуванні незаконних збройних формувань на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях.

З 73-х переданих матеріалів, 18 матеріалів містили інформацію щодо виявлених зв’язків з Російською Федерацією.

Зазначені матеріали направлено до Служби безпеки України, Генеральної прокуратури України, Національного антикорупційного бюро України та Державного бюро розслідувань.

У 37 випадках (матеріалах) заблоковано кошти стосовно фінансових операцій осіб, які за інформацією правоохоронних органів можуть бути пов’язані з фінансуванням тероризму, сепаратизму, на загальну суму в еквіваленті 27,59 млн гривень.

З метою підвищення ефективності міжвідомчого співробітництва, протягом звітного періоду, Держфінмоніторингом вживалися координаційні заходи щодо виконання відповідними державними органами Плану дій щодо удосконалення національної системи фінансового моніторингу за результатами 5-го раунду оцінки України Комітетом MONEYVAL (далі – План дій). Так, Держфінмоніторингом забезпечено узагальнення інформації, наданої державними та правоохоронними органами, про хід виконання Плану дій у 2018 році, у першому кварталі та першому півріччі п.р., та направлено зведену інформацію до Кабінету Міністрів України.

Водночас, Держфінмоніторингом забезпечувалися заходи з підготовки усіма зацікавленими державними органами першого звіту про прогрес України за результатами 5-го раунду оцінки України Комітетом MONEYVAL.

На 58 Пленарному засіданні Комітету MONEYVAL, що відбувалось з 15 по 19 липня п.р. у м. Страсбург (Французька Республіка), українською делегацією на чолі з Держфінмоніторингом представлено вищезгаданий перший звіт про прогрес, який був успішно затверджений Комітетом 18 липня. Затвердження цього звіту стало підтвердженням схвалення міжнародною спільнотою кроків, що здійснює наша держава у сфері підвищення ефективності національної системи фінансового моніторингу.

Водночас, важливість сфери фінансового моніторингу у безпеці держави було підтверджено уведенням до персонального складу Ради національної безпеки і оборони України Голови Держфінмоніторингу Ігоря Борисовича Черкаського.

Також, упродовж 9 місяців 2019 року представники Держфінмоніторингу взяли участь у 51 координаційній нараді із зацікавленими державними органами з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.

Протягом звітного періоду Держфінмоніторингом укладено:

Меморандум про загальні засади співробітництва в сфері протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення з Національним інститутом стратегічних досліджень;

Угоду з Державним агентством з питань електронного урядування про підключення до систем електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів та з метою приєднання до інтегрованої системи електронної ідентифікації Єдиної інформаційної системи у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та розповсюдження зброї масового знищення;

Меморандум про взаємодію та співпрацю з організацією «Ю-КОНТРОЛ» щодо започаткування використання сервісу YouControl;

Меморандум про співпрацю у розбудові механізму перевірки інформації про кінцевих бенефіціарних власників.

Варто зазначити, що у квітні 2019 року команда, яка була сформована за лідерством Держфінмоніторингу, з ідеєю «Механізм перевірки кінцевих бенефіціарних власників (КБВ)» під назвою «ДО100%ВІРНО» стала переможцем та отримала премію «Найбільш інноваційне рішення» за підсумками пілотної Програми «Лабораторія проектів для імплементації Угоди про асоціацію між Україною та ЄС» (EU Association Lab).

В частині координації співпраці з державними органами, громадськістю та приватним сектором, Держфінмоніторингом організовано проведення засідання Ради з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, Робочої групи з питань запобігання та протидії фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, трьох засідань та установчого засідання з формування нового складу Громадської ради при Держфінмоніторингу, дев’ятого засідання Робочої групи з розгляду проблемних питань суб’єктів первинного фінансового моніторингу – банківських установ та об’єднаного засідання банківської та небанківської Робочих груп з розгляду проблемних питань суб’єктів первинного фінансового моніторингу.

Водночас, з метою покращення інформаційної взаємодії з громадськістю запрацював новий вебпортал Держфінмоніторингу за інтернет-адресою: http://fiu.gov.ua.

У рамках законодавчих ініціатив, Держфінмоніторингом протягом звітного періоду продовжувалася робота щодо супроводження, розробленого за участю Держфінмоніторингу, проєкту Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», який був підтриманий Кабінетом Міністрів України та 25.09.2019 зареєстрований у Верховні Раді України за реєстраційним номером 2179.

Законопроект розроблено з метою імплементації норм четвертої Директиви (ЄС) 2015/849 «Про запобігання використанню фінансової системи для відмивання грошей та фінансування тероризму» та норм Регламенту (ЄС) 2015/847 «Про інформацію, що супроводжує грошові перекази».

Також, Держфінмоніторингом продовжується процес проведення другого раунду Національної оцінки ризиків відмивання коштів та фінансування тероризму на підставі оновленої у 2018 році Методики.

У рамках методологічної роботи, протягом 9 місяців 2019 року представники Держфінмоніторингу взяли участь у 70 освітніх заходах, участь в яких взяли понад 2600 осіб.

В напрямку міжнародного співробітництва:

у період 24 по 27 березня 2019 року, представник Держфінмоніторингу взяв участь у спільному експертному засіданні FATF та MONEYVAL (м. Тель-Авів, Ізраїль);

у період з 30 червня по 4 липня п.р., представники Держфінмоніторингу взяли участь у засіданнях Робочих груп та 26-му Пленарному засіданні Егмонтської групи підрозділів фінансової розвідки (ПФР) у м. Гаага, Королівство Нідерланди;

у період з 15 по 19 липня представники Держфінмоніторингу взяли участь у 58-ому Пленарному засіданні Комітету експертів Ради Європи з оцінки заходів протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму (MONEYVAL).

Також, Держфінмоніторингом у звітному періоді підписано Меморандуми про взаєморозуміння у сфері протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму із ПФР Держави Кувейт, Республіки Австрія та Заяву про співробітництво з ПФР Японії.

_________________________________________