Щодо міжнародного досвіду FinCEN з виявлення/ідентифікації підозрілих фінансових операцій

В умовах злочинної військової агресії російської федерації, за участі республіки Білорусь, проти України та вчинення країною-окупантом терористичних актів проти українського народу, найголовнішим є забезпечення консолідації усього українського суспільства та злагодженої і безперебійної роботи усіх учасників національної системи запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.

Наразі усі учасники системи фінансового моніторингу повинні сконцентрувати свої зусилля на тому, щоб запобігти кожній спробі фінансування тероризму чи використання фінансової системи України терористами, шляхом вжиття системних заходів попередження або припинення підтримки чи фінансування терористів, незалежно від того, здійснюється таке фінансування прямо або опосередковано, та протидіяти руху коштів, що можуть бути використані з метою вчинення злочинів тероризму та/або фінансування тероризму, а також протистояти руху коштів, отриманих в результаті вчинення таких злочинів. При цьому, потрібно враховувати, що для прикриття своєї діяльності терористи можуть використовувати канали міжнародного співробітництва, в тому числі ті, які переслідують благодійні, суспільні чи культурні цілі.

У період воєнного стану в Україні ризик-орієнтований підхід суб’єктів первинного фінансового моніторингу повинен бути максимально направлений на упередження здійснення фінансових операцій, які мають ознаки здійснення тероризму або його фінансування на території України.

У зв’язку з цим Державна служба фінансового моніторингу України, спрямовуючи свої зусилля на забезпечення дієвості та ефективності системи фінансового моніторингу, пропонує для використання в роботі суб’єктами первинного фінансового моніторингу, рекомендації Американського агентства боротьби з фінансовими злочинами (FinCEN) та Бюро промисловості Hекомендації Американського агентства боротьби з фінансовими злочинами та безпеки Міністерства торгівлі США (BIS), які стосуються ідентифікації підозрілих зовнішньоторговельних угод з російськими та білоруськими компаніями. До категорії підозрілих тепер може бути віднесено широкий перелік операцій, при цьому визначено перелік із 21 ідентифікаторів ризиковості підозрілих фінансових операцій, а саме:

- Клієнт із морської галузі перевозить товари, які викликають занепокоєння, і використовує торгові коридори, відомі як можливі перевантажувальні пункти1 для експорту до росії та Білорусі.

- Характер основної діяльності клієнта (зокрема робота у військовій чи урядовій сфері), тип пропонованих послуг чи продукції, а також географічна присутність створюють додаткові ризики ненавмисної участі в ухиленні від експортного контролю для росії та Білорусі.

- Клієнт отримує нові судна без видимої економічної або ділової мети або для використання в судноплавних коридорах, що включають одну або кілька певних країн, які є перевантажувальними пунктами.

- Клієнт купує чи продає судна чи інше майно та товари, які були ідентифіковані як пов'язані з санкціями США чи країн-партнерів або як заблоковане майно.

- Угоди за участю організацій, що практично не представлені в Інтернеті.

- Операції, пов'язані зі зміною поставок або платежів, які раніше планувалося направити в росію чи Білорусь, або компанію, розташовану в росії чи Білорусі, але які тепер надсилаються до іншої країни/компанії.

- Операції, в яких платежі здійснювалися від організацій, розташованих у третіх країнах, які не мають іншого відношення до операцій та відомих як потенційний перевантажувальний пункт для експорту до росії та Білорусі.

- Внесення змін до угод в останній момент, пов'язаних з платником або отримувачем, що перебувають у росії чи Білорусі.

- Сторони угод з адресами, які не відповідають бізнесу або щодо яких є інші проблеми (наприклад, фізична адреса не існує, або вона є житловою).

- Угоди, що включають консолідовані поставки предметів розкоші, які раніше призначалися для росії чи Білорусі, але тепер призначені для країни-перевантажувального пункту або країни, яка не має обмежень на експорт/реекспорт до росії чи Білорусі.

- Швидкі переходи до нових покупців угод із предметами розкоші з обмеженим доступом.

- Операції за участю експедиторських фірм2 , які також зазначені як кінцевий покупець товару, особливо товарів, які направляються в традиційні російські перевантажувальні вузли.

- Операції, пов'язані з нетиповими маршрутами доставки для продукту та пункту призначення.

- Угоди за участю організацій, на сайті або під час реєстрації бізнесу яких зазначено, що вони працюють над "проєктами спеціального призначення"3.

- Угоди за участю компаній, що мають сертифікат Федеральної служби безпеки російської федерації (ФСБ рф), який дозволяє цим компаніям працювати над проєктами, що становлять державну таємницю.4

- Операції з компаніями, які фізично розташовані в одному місці або мають спільну власність з організацією, включеною до списку організацій BIS5 або до списку спеціально визначених громадян та заборонених осіб Міністерства фінансів США.6

- Нові або наявні рахунки та операції осіб, які раніше були засуджені за порушення законів США про експортний контроль, особливо якщо вони пов'язані з експортно-імпортною діяльністю або послугами.

- У поєднанні з іншою негативною інформацією великі доларові або об'ємні покупки, у тому числі з використанням кредитних бізнес-карт, товарів, позначених як EAR99 (або великі об'ємні або доларові покупки у оптових торговців електротехнікою/промисловістю, постачальників електричних деталей та обладнання або постачальників електронних деталей), у США чи за кордоном, особливо у поєднанні з покупками у транспортних компаніях.

- Компанії або фізичні особи, які мають зв'язки з російськими державними корпораціями (включаючи спільне володіння, а також філії, дочірні компанії або акціонерів таких державних корпорацій), що беруть участь у експортних операціях або наданні послуг, пов'язаних з експортом.7

- Використання розрахункових або валютних рахунків торговців із США, що займаються імпортом та експортом електронного обладнання, коли угоди проводяться з електронними та аерокосмічними фірмами з третіх країн, які також мають офіси в росії чи Білорусі.

- Операції, виявлені під час кореспондентської банківської діяльності, пов’язаної з російськими фірмами, які мають відношення до нафтопродуктів, чи фірмами, які перепродають російським фірмам електроніку та інші подібні товари.

Вищевказані індикатори ризиковості підозрілих фінансових операцій рекомендовано для використання з метою привернення уваги суб’єктів первинного фінансового моніторингу до більш ретельного дослідження та аналізу таких операцій, з метою підтвердження чи спростування підозри щодо потенційного фінансування тероризму.

У зв’язку з цим, при застосуванні суб’єктами первинного фінансового моніторингу ризик-орієнтованого підходу в роботі з клієнтами та фінансовими операціями, що пов’язані з державою терористом – російською федерацією та її спільником – республікою Білорусь, слід враховувати вищенаведені індикатори ризиковості.

____________________________

1 BIS визначило певні загальні перевантажувальні пункти, через які, як відомо, проходив обмежений або контрольований експорт, перш ніж досягти пунктів призначення в росії чи Білорусі. Ці пункти включають, але не обмежуються такі країни: Вірменія, Бразилія, Китай, Грузія, Індія, Ізраїль, Казахстан, Киргизстан, Мексика, Нікарагуа, Сербія, Сінгапур, Південна Африка, Тайвань, Таджикистан, Туреччина, Об’єднані Арабські Емірати та Узбекистан. У деяких випадках товари, контрольовані США, можуть бути легально експортовані до цих та інших юрисдикцій як сировина для виробництва інших готових товарів. Проте подальший експорт до росії чи Білорусі цих готових виробів і товарів, можливо, через додаткові перевантажувальні пункти, може бути заборонений. Нещодавні заходи експортного контролю та обмеження щодо росії та Білорусі можуть призвести до змін у історичних моделях перевантажувальних пунктів, і BIS активно відстежує відповідну інформацію, включаючи звіти BSA, щоб виявити будь-які такі зміни. Отже, список не містить усіх потенційних перевантажувальних пунктів, але може допомогти в оцінці ризику фінансових операцій, пов’язаних з експортом.

2 Експедитор - це особа або компанія, що здійснює навантаження або фрахт і розвантаження будь-якого виду транспорту, або особа, чия діяльність полягає у прийомі та пересиланні вантажів. Товари часто вирушають у контейнер для мультимодальних перевезень. Див. в цілому посібник BIS Посібник BIS .

3 Словосполучення «проекти спеціального призначення» — це російське позначення, що зазвичай означає для військового використання.

4 Компанії зазвичай відображатимуть цей сертифікат на російськомовній версії свого веб-сайту.

5 Перелік юридичних осіб BIS є переліком певних іноземних осіб, включаючи підприємства, науково-дослідні установи, державні та приватні організації, фізичних осіб та інші види юридичних осіб, на яких поширюються конкретні ліцензійні вимоги щодо експорту, реекспорту та/або передачі (у країні ) зазначених позицій. Ці особи включені до Переліку суб'єктів, який міститься у додатку N 4 до частини 744 EAR. Особи, включені до переліку суб'єктів, підпадають під дію ліцензійних вимог та правил, що доповнюють ті, що містяться в інших розділах EAR.

6 Адреси можна шукати за допомогою пошукової системи Consolidated Screening List Consolidated Screening List (CSL – це список сторін, для яких уряд Сполучених Штатів зберігає обмеження на певний експорт, реекспорт або передачу товарів, і включає кілька списків перевірки експорту Міністерства торгівлі, штату та казначейства).

7 Компанії, пов'язані з російською державою, можуть мати такі назви: RAO (Російська Акціонерна Компанія); FGUP/FSUE (Федеральне Державне Унітарне Підприємство); GK (Державна корпорація); SPRE/NIPP (Науково-дослідне виробниче підприємство), а також NPO/GNPO (Державний науково-виробничий центр).